Страницы

среда, 27 мая 2015 г.

An Interactive English Lesson with its Activities

The first type of conditional sentences
Պայմանական նախադասությունների առաջին տիպը
Անգլերենի գլխավոր նախադասությունը ապառնի ժամանակում է, իսկ երկրորդականը` ներկա: Պայմանն իրական է:
If I see Tom, I will invite him to my birthday party. Եթե ես տեսնեմ Թոմին, կհրավիրեմ նրան իմ ծննդյան օրվա հավաքույթին:
If the weather is fine, we will go to the country for the week-end.
Եթե եղանակը լավը լինի, մենք կգնանք քաղաքից դուրս շաբաթվա վերջին:

The second type of conditional sentences
Պայմանական նախադասությունների երկրորդ տիպը  
Պայմանն իրական չէ: Անգլերենի գլխավոր նախադասությունը անցյալի ապառնի ժամանակաձևում է, իսկ պայմանի երկրորդականը` անցյալ: Հարկ է նշել, որ to be բայը were ձևում է բոլոր դեմքերի եզակի և հոգնակի թվերի համար: Հետաքրքիրն այն է, որ այս տիպի պայմանական նախադասություններում անցյալ ժամանակի հետ կարող են գործածվել ներկա և ապառնի ժամանակային պարագաներ: Այս կետում այն նմանվում է հայերենի ըղձական եղանակին:
If he were here now, he would help us willingly. Եթե նա այստեղ լիներ հիմա, ապա սիրով կօգներ մեզ:
If you came to our party tomorrow, you would enjoy yourself greatly. Եթե գայիր մեր հավաքույթին վաղը, մեծ բավականություն կստանայիր:
The third type of conditional sentences
Երրորդ տիպի պայմանական նախա
Պայմանը իրական չէ: Անգլերենի գլխավոր նախադասությունը «ապառնի վաղակատար անցյալում – Future perfect in the past» ժամանակաձևում է, իսկ երկրորդականը` անցյալ վաղակատար – Past perfect:

If he had been here yesterday, he would have helped us willingly. Եթե նա այստեղ եղած լիներ երեկ, հոժարակամ օգնած կլիներ մեզ:
If you had come to our party last week, you would have enjoyed yourself greatly. Եթե դու եկած լինեիր մեր հավաքույթին անցյալ շաբաթ, մեծ բավականություն ստացած կլինեիր:
Այս բացատրական նախաբանից հետո սկսում ենք մեր ինտերակտիվ դասը.
Առաջին տիպ
Կառչում ենք զրուցակցի ասած առաջին նախադասությունից և հյուսում նախադասությունների փոխկապակցված մի երկար շղթա: Կարող եք աշխատել երեք կամ չորս սովորողներից բաղկացած խմբերով: Կարող եք աշխատել նաև միայնակ` լարելով ձեր երևակայությունը և պատասխանելով ձեր ընկերների փոխարեն:
Օրինակ`
Ա սովորող – Please lend me 300 drams.
Բ սովորող                    – What will you do if I lend you 300 drams?
Ա սովորող                   – If you lend me 300 drams, I will buy a lottery ticket.
Բ սովորող                    – What will you do with your lottery ticket?
Ա սովորող                    – I will win one million drams with it.
Բ սովորող                   – What will you do, if you win one million drams?
Ա սովորող                   -If I win one million drams, I will buy a computer with all its accessories (a printer, a scan, a projector with its board, a digital camera)
Բ սովորող                    – What will you do if you buy all these?
Ա սովորող                     – If I buy all these, I will be the happiest 14-year-old boy in our district.
Սկսելու համար կարող եք օգտվել այս մտքերից, որոնք կլինեն ձեր շղթայի առաջին օղակները.
If I save enough money, I will leave for the UK.
Տրված են նախադասությունների երկրորդ մսերը: Զուգընկերդ և դու լրացնում եք առաջին մասերը: Լրացնելուց հետո դու կարդում ես քո գրածները, իսկ զուգընկերդ` իրենը:
…. you will see a lot of wild animals.
… you will have an accident
I will punish you.
… I will send you an email.
…. We will not come to an agreement.
Երկրորդ տիպ
1.Եկեք արտահայտենք մի քանի անիրական ցանկություններ.
What would you wish if you had a time travel machine?
What would you ask Hovhannes Tumanyan, if you met him?
What would you do if you were President of Armenia?
2. Ինչ խորհուրդ կտայիր քո ընկերոջը, եթե նա ասեր`
I am always losing things.
I am in love with her but she takes no notice of me.
I think I will fail my exam in History.
Երրորդ տիպ
Եկեք հետադարձ հայացք գցենք մեր անցյալին և ասենք. «Այ, եթե ես այդպես արած լինեի, այդ հնարավորությունը կորցրա չէի լինի»: “If I had done that, I wouldn’t have lost that chance.”
Լրացրեք առաջին մասերը.
…. I would have become a musician.
….. she would have entered the university.
…. you would have lived a happier life.
Ստորոգյալի համաայնեցումը ենթակայի հետ դեմքով և թվով
The predicate of a sentence usually agrees with the subject in person and number.

He speaks several foreign languages.
This book is interesting
These books are interesting
BUT…
if the subject is expressed by a collective noun, a singular verb is used if the group acts together as a unit, and a plural verb is used if the members of the group act as separate individuals. Here are some collective nouns: family, committee, team, crew, staff, army, poultry and so on.
Our family consists of four members.
Our family are having tea now.
This team was organized two years ago.
Today this team are playing very badly.
The predicate of the sentence is always in the plural form if the subject is expressed by the nouns: people, police and cattle.

There were a lot of people at the meeting.
The police are looking for the thief.
Some nouns are always used in the plural form and, consequently, the verbs are also used in the plural form: goods, clothes, wages, eye-glasses, spectacles, binoculars, scissors, trousers and so on.
The scissors are in the drawer.
Different goods are sold at the fair market.
The following nouns, on the other hand, are always used in the singular form and, consequently, the verbs that follow them are used in the singular form too: information, advice, progress, furniture, knowledge.
The new furniture has made the flat more comfortable
His advice was helpful.
Different sorts of fruits and vegetables are usually used in the plural form in their general usage.
Potatoes are very expensive this year.
Apples are good for our health.
If the subject is expressed by one of the following pronouns: everybody, everything, nobody, no one, somebody, someone, either, neither , the predicate must be in the singular form.
Everybody was ready to begin the discussion.
Either of these books is interesting.
Neither of them wants to join us.
If all denotes things, the predicate after it is in the singular form, and if all denotes persons, the predicate is used in the plural form.
All is well that ends well.
All were present.
There are some nouns that have the ending s but the predicate after them is in the singular form:   physics, mathematics, news, phonetics and so on.
Mathematics is a difficult subject.
If a sentence has two subjects connected with the conjunction and, the predicate is used in the plural form.
Andrew and Christine were happy in that small town.

The predicate agrees with the first subject in number after there is (are)
There is a table and six chairs in the room.
There are six chairs and a table in the room.
If two subjects are connected with with, the predicate agrees with the first subject.
A woman with a little girl was standing in the door way.
If two subjects are connected with either…or, neither…nor, the predicate agrees with the  second subject.
Either he or his friends are always present at our meetings.
Either his friends or he is always present at our meetings.

In special questions when the subject is expressed by who or what,the predicate is always in the singular form.
What has made him refuse this proposal?
Who is running towards us?

But if who, which and that are relative pronouns, the predicate agrees with the subject in number.
I don’t know the students who are standing outside the dean’s office.

After a number of… the predicate is used in the plural form, and afterthe number of… the predicate is used in the singular form.
A number of students were speaking to the dean.
The number of students in our university increases every year.

If the name of a country or the title of a book or film is expressed by a noun in the plural form, the predicate is used in the plural form.
The United States is a powerful country.
The Nights in Kabiria is a touching film.

If two or more subjects are expressed by infinitives, the predicate is in the singular.
To sit down at his desk and to create was all that he wanted.

If two subjects are connected with as well as,the predicate agrees with the first subject.
The boys as well as the coach were sure that they would win the match.
The boy as well as the teachers was sure of his success.

If two subjects are connected with and, the predicate is used in the plural form.
Tom and Jane are in love with each other.

But if two things form a close unit, the predicate is in the singular form.
Thread and needle was in her hand.

The predicate is in the singular when the subject is expressed by two nouns denoting one person.

Her husband and children’s father is the man whom she loves most.


EXERCISES
Choose the Right Form of the Predicate
  1. Two dollars (is, are) not enough to buy a ticket for the theatre.
  2. The two dollars (is, are) exactly alike.
  3. Mathematics and Physics (is, are) difficult subjects.
  4. Phonetics (is, are) taught at our university.
  5. The girls as well as the teacher (want, wants) to discuss that question.
  6. The coach as well as the players (want, wants) to postpone the match because of the heavy rain.
  7. Either the headmaster or the staff (is, are) always late for the meeting.
  8. Either the staff or the headmaster (is, are) always late for the meeting.
  9. Neither the teacher nor the pupils (hope, hopes) for better results.
  10. Neither the pupils nor the teacher (hope, hopes) for better results.
  11. To go to school and to study (is, are) his favourite occupation.
  12. Great Expectations ( is, are) one of my favourite books.
  13. His wife and his children’s mother (is, are) abroad.
  14. The boys are playing football in the yard.
Who (is, are ) playing in the yard?
15 .Trousers (was, were) first worn in 1815.
16 Japanese economics (is, are) based on high technology.
17. Netherlands (is, are) in North Europe.
18. The jury (was, were) speaking loudly in the corridor.
19. The orchestra ( is, are) playing very well today.
20. The orchestra (was, were ) conducted by Ohan Duryan  last night.
21. The audience (was, were ) still applauding when the actor left the stage.
22. Many (doesn’t, don’t ) stand the feeling of humiliation.
23. Both Martha and Sarah (is, are )happy to receive guests.
24. Neither he nor we (is, are ) eager to see Mr. Brown.
25. Stars on the flag ( is, are ) another symbol of the country.
26. Measles (is, are ) children’s disease.
27. Everybody was present at the meeting, (wasn’t he, weren’t they) ?
28. The news about his arrival (has, have ) troubled me much.
29. Yeritsyan and Sons (sells, sell) food products.
30. Which of them (is, are ) your partner?
Առցանց դաս 3
Ծանոթացեք հետևյալ կապակցող բառերի հետ, գործածեք դրանք ձեր նախադասություններում
according to ըստ, համաձայն
after հետո
although չնայած
apart from բացի, չհաշված
as քանի, որ
as a result of արդյունքում
as … as այնպես … ինչպես, այնքան … որքան
as compared with համեմատած մի բանի հետ
as far as որքանով, որ; մինչև
as for ինչ վերաբերում է
aside from բացառությամբ
as if կարծես
as long as մինչև այն ժամանակ, երբ
as regards Ինչ վերաբերում է
as soon as հենց, որ
as though կարծես
as to ինչ վերաբերում է
as well as ինչպես նաև
at the expense of մի բանի հաշվին
because որովհետև
because of պատճառով
both … and և … և
but for եթե չլիներ
by means of միջոցով
by the time մինչև
by virtue of շնորհիվ
concerning վերաբերյալ
compared with համեմատած
contrary to հակառակ
despite չնայած
directly հենց որ,
due to շնորհիվ
either … or կամ … կամ
either նույնպես, երկուսից յուրաքանչյուրը
except բացի, բացառությամբ
except for բացի (նախադասության սկզբում)
failing մի բան չունենալու պատճառով, եթե մի բան առկա չլինի
following հետևյալ
for քանի որ
for the purpose of նպատակով
for the sake of հանուն
furthermore դեռ ավելին
hardly … when հազիվ … երբ
hence հետևաբար
however սակայն, որքան էլ որ,
if եթե
immediately անմիջապես
in accordance with համապատասխան մի բանի
in addition to ի հավելումն մի բանի
in behalf of հանուն
in case այն դեպքում, եթե
in comparison with համեմատած
in compliance with; in conformity with համապատասխան
in connection with առումով, կապված մի բանի հետ
in consequence of հետևանքով
in consequence հետևանքում
independently of անկախ
in exchange for մի բանի փոխարեն
in favour of ի օգուտ մի բանի
in order that որպեսզի
in relation to վերաբերյալ, ինչ վերաբերում է
in return for փոխարենը
in so far as որքանով որ
in spite of չնայած
in spite of the fact that Չնայած այն բանի, որ
instead փոխարենը
instead of մի բանի փոխարեն
in the course of ընթացքում
in the event of այն դեպքում, եթե
in the name of մեկի անունից
in view of նկատի ունենալով այն, որ
in virtue of շնորհիվ
irrespective of անկախ մի բանից
lest որպեսզի … չ
like նման
moreover դեռ ավելին
neither … nor ոչ … ոչ
neither ոչ մեկը, ոչ մյուսը
Nevertheless այնուամենայնիվ
no sooner … than չհասցնել մի բան անել… երբ
not only … but also ոչ միայն … այլ նաև
notwithstanding that չնայած, այնուամենայնիվ
now that հիմա, երբ
on account of հետևանքով
on behalf of մեկի անունից
on condition that այն պայմանով, որ
on the ground that այն հիման վրա, որ
on the part of մեկի կողմից
opposite to դիմաց, հակառակ
or else թե չէ
otherwise այլապես
owing to շնորհիվ
prior to նախորդող
provided that; providing that
այն պայմանով որ, եթե միայն
regarding վերաբերյալ
saving բացառությամբ, չհաշված
since քանի որ
so as որպեսզի (հետևում է նպատակի պարագա)
not so … as ոչ այնքան … որքան
so far as որքան որ
so long as եթե, այն պայմանով, որ
so that Որպեսզի (հետևում է նպատակի պարագա երկրորդական նախադասությու)
still այդուհանդերձ, այնուամենայնիվ
supposing that ենթադրենք, որ
thanks to շնորհիվ
therefore ուստի
though չնայած
unless եթե … չ
until մինչև … չ
unlike ի տարբերություն
up to մինչև
versus մի բանը մի այլ բանի դիմաց (համեմատելու իմաստով)
via միջոցով (օգնությամբ)
whatever ինչ էլ որ
whenever երբ էլ որ
whereas այն դեպքում, երբ
wherever որտեղ էլ որ
whether թե արդյոք
while մինչդեռ
whoever ով էլ որ
with a view to մտադրությամբ, նպատակով
within մի ժամանակահատվածի ընթացքում
with the exception of բացառությամբ
with the purpose of նպատակով
yet մինչդեռ, այնուամենայնիվ, բայց և այնպես

Комментариев нет:

Отправить комментарий